Dít vindt u van onze communicatie
In het najaar van 2022 vroegen we hoe tevreden u bent over onze communicatie. Dat leverde goede inzichten op. In dit bericht vertellen we daar meer over.
Wie deden mee?
De groep die is uitgenodigd om de enquête in te vullen waren deze keer de actieve deelnemers van Bpf HiBiN. Er is dus geen gebruik gemaakt van een panel. Dat leverde misschien een wat lagere respons op, maar zo wisten we wel dat die betekenisvol zou zijn.
Uiteindelijk vulden 40 mensen de vragenlijst in. De verdeling man-vrouw was 2/3 – 1/3 en het grootste deel was ook inderdaad actief deelnemer. Vijf personen waren met pensioen of werkten niet meer in de sector – zij hebben de enquête op een andere manier gevonden. Als het gaat om opleiding, dan varieerde dat van basisschool tot universiteit, waarbij 80% een havodiploma of hoger had. De leeftijd was grotendeels tussen de 37 en 66 jaar.
Interesse in pensioen
Het grootste deel van de groep is meer dan gemiddeld geïnteresseerd in zijn of haar eigen pensioen.
Toegankelijk en deskundig, maar het mag eigentijdser en het vertrouwen moet groeien
Iedereen die de enquête invulde, vindt Bpf HiBiN toegankelijk, zakelijk en deskundig. Betrouwbaar, betrokken, flexibel en eigentijds scoorden minder hoog. Dat klopt met hoe Nederlanders op dit moment de financiële sector en de overheid zien.
Digitaal of op papier?
Bij vragen
Iets meer dan de helft van de invullers kijkt voor antwoorden het liefst zelf op de website (57,5%). Mailen en bellen staan op een 2e(40%) en 3e (20%) plaats.
Bij info vanuit Bpf HiBiN
75% krijgt het liefst per e-mail informatie van het fonds. Iets minder dan de helft krijgt belangrijke informatie toch ook graag per brief.
Pensioen is lastig te begrijpen
De meesten vinden de informatie vanuit het fonds voldoende en zakelijk. Over begrijpelijkheid zijn de meningen verdeeld: 22,5% begrijpt de informatie, terwijl 27,5% de informatie moeilijk te begrijpen, verwarrend of zelfs onbegrijpelijk vindt. Dat is opvallend, ook gezien het opleidingsniveau van de meeste invullers. Verder scoren ‘ouderwets’ hoger en ‘fris’ lager.
Niet veel mensen bekijken hun pensioenoverzicht
Maar 55% van de invullers heeft zijn jaarlijkse pensioenoverzicht (ooit) bekeken. Maar liefst 15% zegt zelfs dat ze dat ook niet van plan zijn.
Opvallend: hoe belangrijk is pensioen?
Op een schaal van ‘oneens’ tot ‘volledig mee eens’ zijn mensen het maar gemiddeld eens met ‘Mijn pensioen bepaalt hoe makkelijk ik kan leven als ik na mijn 67e gestopt ben met werken’ en ‘Als ik later zonder financiële zorgen wil genieten van mijn leven, moet ik nú actief met mijn pensioen bezig zijn’.
Dat is opvallend. Want op de stelling ‘Ik ben niet (genoeg) met mijn pensioen bezig, maar ik zou dat wél moeten zijn’ antwoordt bijna iedereen ‘volledig mee eens’. Dat laat meteen het maatschappelijke probleem zien: je weet dat je met je pensioen bezig moet zijn, maar duwt het tegelijkertijd weg.
Open reacties: frustraties en wensen
Veel mensen die de enquête hebben ingevuld, hebben ook de moeite genomen om opmerkingen te maken. Er is frustratie, vooral over het niet verhogen van de pensioenen de afgelopen jaren. En er is behoefte aan persoonlijkere informatie, op een frissere en begrijpelijkere manier. De informatie moet het liefst minder zakelijk ‘klinken’ en begrijpelijker en korter zijn. Vrijwel iedereen geeft aan dat ze moeite hebben met de hoeveelheid informatie per keer die op ze afkomt.
Bpf HiBiN gaat aan de slag met alle input
Dankzij de antwoorden zien we volop mogelijkheden om de communicatie vanuit Bpf HiBiN te verbeteren. Niet alleen omdat er een nieuw pensioenstelsel komt. Ook omdat we u zo goed mogelijk op de hoogte willen houden en willen helpen keuzes te maken. Niet alleen als u met pensioen gaat, maar ook als u bijvoorbeeld gaat trouwen of van baan verandert.
Op dit moment werken we aan een nieuwe website, eentje die makkelijk en overzichtelijk is. Frustratie begrijpen we ook. Daarom gaan de medewerkers van Bpf HiBiN nog meer hun best doen om dingen uit te leggen. U kunt altijd contact met ze opnemen, ze zitten voor u klaar.
Heeft u ondertussen tips en ideeën om onze communicatie beter te maken? Laat het dan weten via info@bpfhibin.nl. We horen graag van u!
Hulp nodig bij uw pensioen?
Ons team staat elke werkdag van 8.30 tot 15.30 uur voor u klaar.